[Commercial Review] Gérard Ghazarian: Gamma, Exact, Monuta

  • Bureaus
  • 9 nov 2015 @ 06:48
  • Link
  • Gérard Ghazarian
    Gérard Ghazarian

    CEO
    Candid Group
  • Commercials

Gamma. Meeliften op een populair tv format, volgens mij werkt ‘t, dus die invalshoek begrijp ik. Het kluspaar heeft het goed voor elkaar, met een tot B&B verbouwde boerderij ergens in Zuid Europa. Bouwmarkten lijden inmiddels onder een hele generatie met twee linker handen en daar wordt mooi op ingespeeld door te laten zien dat er allerlei handige online hulp is voor de moderne kluskneus.

En dat blijkt ook wel nodig, want hier is een volledig ongeloofwaardig kluspaar bezig met nog niet een spatje verf op de broek en geen stofje op de vloer. Het is allemaal een beetje te tam en te netjes, te ziektekostenverzekering. En om je oude (schoon)vader op de zadelen met 8 kuub isolatiematerialen in de voortuin om te vertellen dat Gamma thuisbezorgd, tja. Dát hadden die echte klusvrienden moeten zijn. Die aanpakkers uit Nederland die hun klusspullen bij de Gamma bestellen en zin hebben om er iets moois van te maken.

Exact 

Max Verstappen, Neêrlands hoop in de Formule 1. Ongelofelijk hoe deze jongen in zo’n korte tijd de F1 circuits verovert. Waar de overeenkomst ligt met Exact is mij niet duidelijk, de merkwaarden en het imago van F1 racen liggen m.i. tamelijk ver af van bedrijfssoftware. Snelheid, dynamiek, internationale allure, smeulend rubber, asfalt, materiaal, tactiek,  dat zijn begrippen waar je je als Exact mee identificeert en dat zie ik niet direct voor me, denkend aan Exact.  Exact biedt de F1 liefhebber (doelgroep? of hobby van de baas?) wel iets unieks: “Ask Max” (daarin zit een haakje). Het schijnbaar onbereikbare wordt ineens voor iedereen bereikbaar. Jammer alleen dat Max in beeld volhangt met logo’s , behalve die van Exact. De samenhang ontbreekt (website Exact?), de overeenkomst ontbreekt, je moet te diep graven om het te begrijpen. Sympathiek sport-/contentmarketing initiatief, maar net een versnelling te hoog voor Exact ben ik bang.

 

Monuta

Veel zeggen met weinig woorden, Monuta. Mooie ingetogen commercial, al vind ik het jammer dat ik tot het einde moet wachten tot de ware boodschap wordt gecommuniceerd. Had vanaf het begin de foto’s duidelijk verwijderd denk ik dan, nu heb ik bijna 20” het idee dat deze man op zoek is naar te jonge meisjes om mee in contact te komen. De omslag in emotie wordt op deze manier te groot en als ik het getypte regeltje even mis, mis ik de boodschap volkomen. “Monuta helpt je ook met sociale media na overlijden” is de boodschap. Met een mooi ingetogen voice-overtje was dat helemaal duidelijk geweest. Duidelijkheid gaat voor esthetiek in mijn beleving, maar ja, daar win je geen lampen mee.

Gérard Ghazarian

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken